וידאו ומאמרים On-line

אומרים מיתרי הקול או שפתות הקול

וידאו ומאמרים 21 בדצמבר 2015

כאשר אוויר עולה מהריאות אל הגרון הוא נתקל בשפתות הקול שמתנגדות לו וכך נוצר צליל. כמו במחיאת כף החסימה של האוויר מייצרת צליל ראשוני.

row-of-clapping-hands

 

הסיבה שבהתחלה נוצר השם מיתרי הקול היא שהתופעה הזו הזכירה לחוקרים מיתרים של גיטרה, הם ראו שנוצר רטט מתמשך שדומה וחשבו שכך למעשה מופק הצליל. לאחר הרבה שנים הבינו את שהתנועה של המיתרים הרבה יותר מורכבת. הצליל נוצר ממפגש של שני הצדדים יחד, כמו במחיאת כף, אך בתנועה גלית שמייצרת תדרים אקוסטיים שונים ועוצמות שונות ובשלב זה, הבינו שמדובר בהליך שאינו זהה למיתר של כלי נגינה ולכן החליטו לשנות את השם לשפתות הקול.

אפשר לראות שבאיור למעלה בחרו לחלק כל שפה לשלושה צבעים. כל צבע מייצג שכבה אחרת שחשובה מאוד להפקת הקול ולגמישות שלו. השריר הוא בשכבה הפנימית, מעליו שכבות הגנה ושכבות ריריות שתורמות מאוד ליכולת של שפתות הקול לרטוט. השכבות העליונות חשובות מאוד ואין להן תחליף ולכן תמיד מבקשים מאיתנו לשמור על בריאות הקול ולהימנע מעומס.

עומס נוצר משימוש לא נכון או פשוט משימוש יתר. ההתנגשויות האלה מתרחשות אלפי פעמים ביום ואצל זמרים או זמרת סופרן ששרה צלילים גבוהים פי כמה וכמה. למעשה, שתי השפות שממוקמות בגרוגרת  (LARYNX) נפגשות מאות פעמים בשנייה וגובה הצליל שאנחנו שרים נקבע לפי מספר המפגשים בשנייה. 220 מפגשים לדוגמא הוא 220 הרץ שזה לה באוקטובה השלישית בפסנתר, לה באוקטבה מעליו כבר יהיה 440 הרץ. לכן אפשר לראות שככל ששרים יותר גבוה יש יותר התנגשויות ויכול להיות יותר עומס במיוחד אם השימוש נעשה בצורה שאינה בריאה לשפתות הקול.

שפתות הקול יכולות להיפגש בתנועות שונות ואף עם אורכים שונים של מפגש בכל סיבוב, מומחי קול מבינים זאת ומדריכים את הלקוחות שלהם למצב שבו השימוש באנרגיה מנוצל היטב ומאפשר לשפתות הקול לבצע את התנועה שנכונה ובריאה להן.

 


להגיע הכי ג… 21 בדצמבר 2015 למה צריך לל… 21 בדצמבר 2015