מה הן יבלות על מיתרי הקול

לצערנו יבלות על מיתרי הקול זו תופעה יחסית שכיחה. במידה וגם אתם סובלים מהפתולוגיה הזו שנקראת יבלות על שפתות הקול (מיתרי הקול) כמובן שהדבר הכי חשוב הוא להקשיב לרופא ולהמלצות שלו. ואם כבר עושים זאת, הייתי ממליצה בחום שאת הבדיקה ואת ההמלצה תקבלו מרופא שהוא מומחה בתחום הקול. למרבה ההפתעה לא כל א.א.ג (אף אוזן גרון) מתמחה בתחום הקול ויודע לעבוד אם אנשי מקצוע שתלויים בקול שלהם.

אז מה הן יבלות?

יבלות נוצרות באות בזוג, אחת לכל שפה, אחת מול השנייה. הן תוצר של שימוש לא נכון או לא בריא בקול. הן מופיעות בדרך כלל אצל ילדים (בנות ובנים) ולאחר חילוף הקול בעיקר אצל נשים, זאת כיוון שגברים משתמשים בטונים נמוכים יותר רב הזמן, מה שמעמיס פחות על שפתות הקול. כיוון שהן תמיד יושבות על שפתות הקול (מיתרי הקול) מיד ניתן לשמוע את הצרידות בקול ובדרך כלל המטופל יחווה אי נעימות בזמן הפקת קול. משמעות הדבר היא שניתן לתפוס אותן בזמן, כל עוד הן קטנות ואז הטיפול הוא בעזרת קלינאי/ת תקשורת ומורה מומחה לפיתוח קול שיכולים להחזיר את המטופל לשימוש בריא בקול במהירות.

בעבר היו נוהגים לנתח את היבלות, דבר שפגע בשכבות חיוניות בשפתות הקול (מיתרי הקול) ויצר נזק חמור שהיה קשה להחלים ממנו. גם במקרים בהם הניתוח כן הצליח, היבלות היו חוזרות כיוון שהגורם הוא שימוש לא נכון בקול וזה משהו שהניתוח לא פותר. היום, אחרי הרבה מחקרים וניסויים של הרבה מומחי קול בעולם, לא נהוג לנתח יבלות כיוון שיודעים שטיפול קולי נכון יכול לפתור את הבעיה הקולית וכמעט תמיד היבלות נעלמות כשהשימוש בקול משתפר. חשוב לטפל בקול ולדאוג שהשימוש בו בריא ורק אחר כך לחשוב אם יש צורך בניתוחים וזוהי הגישה הרווחת בעולם כעת.

לסיכום, כדי להימנע מיבלות יש לשמור על שימוש בריא בקול להימנע מלצעוק או לדבר במשך שעות ארוכות ברצף ובעיקר להקשיב לגוף ואם הגרון עייף יש לנוח ותמיד לשמור על הגיינה באזור הגרון והפה.

Scroll to Top