וידאו ומאמרים On-line

פיתוח קול מגיל צעיר

וידאו ומאמרים 17 בפברואר 2016

מאיזה גיל אפשר להתחיל? ואם כבר, אז גם עד מתי אפשר לשיר?

האם בגילאים מסוימים שירה יכולה להזיק או להפריע להתפתחות של הילד? האם בגיל מסוים הביצועים שלנו מושפעים מהגיל ובכלל מה הקשר בין שני הדברים?

שאלות לא פשוטות אך חשוב לי לעשות סדר ולעזור לכולם להבין מה הסוגיות החשובות בנושא הזה.

ראשית, שירה היא פעולה פיזית שדורשת גם כיווץ וגם מתיחה של שרירים ורקמות באזור הגרון. הפעולה הזו מייצרת צליל שאחר כך מהדהד ושולח גלי קול מהגרון אל הפה ואל האוזניים שלנו בחוץ. הפעולה הפיזית הזו דומה להרבה פעילויות פיזיות תובעניות אחרות שנמצא את עצמנו עושים בספורט וכמו כל דבר דורשת מידה של כושר וביצוע נכון ובריא.

sports

פעילות ספורטיבית זה משהו שכולנו מבינים קצת יותר בקלות. אנחנו יודעים שאם נשמור על כושר במהלך השנים הגוף שלנו יהיה בריא יותר ויצליח לבצע פעולות פיזיות לאורך זמן. אנחנו גם יודעים שלמען ההתפתחות של הילדים אנחנו שומרים אותם פעילים, הן בשיעורי ספורט בבית הספר והן במשחקים עם חברים או בבית.

על כן, אפשר להסיק ששירה היא ללא ספק דבר בריא שאין לו מגבלה של גיל או סכנות ממשיות. למעשה, מחקרים שעשו הוכיחו כי שירה היא דבר מעצים ומפתח. כמו שיעורי נגינה ואף יותר, שירה מחברת אותנו לרגשות, מפתחת את השמיעה ואת היצירתיות ואין שום סיבה להימנע מהפעילות הזו באף גיל. יתרה מזאת, תינוק נולד עם שכבה הגנתית עצומה על מיתרי הקול (שפתות הקול) שבעצם אחראית ליכולת שלו לבכות בקול כל כך חזק למרות שהוא כה קטן. היו אפילו מחקרים שהראו את הדמיון בין מבנה שפתות הקול של תינוק לבין אלה של אריה שמאפשרים להם לשאוג בעצמה.

אבל…

יש כמה דברים שאי אפשר להתעלם מהם:

  1. אנחנו יודעים היטב שפעילות ספורטיבית אגרסיבית מדיי יכולה לשחוק, לפצוע ולסכן את הגוף. לכן כמו בכל אימון, פיתוח קול חייב להיעשות עם הבנה מעמיקה של אנטומיה ובנייה נכונה של תרגול כדי להשיג הפקת קול בריאה ומאוזנת.
  2. השרירים והרקמות ממשיכים להתפתח בכל תקופת ההתבגרות ולכן על אחת כמה וכמה חשוב לעשות פעילות קולית שתתרום להתפתחות ולא תפגע בה.
  3. ילדים לעתים מגיעים למצב שיש להם יבלות על מיתרי הקול, זאת הוכחה שהם יכולים לשחוק ולהיפצע משימוש לא נכון בקול. זה קורה מצעקות מרובות ודיבור שנעשה באופן לא בריא.
  4. מכיוון שיש שכבת הגנה שתקטן ותישחק עם השנים הקול של הילדים לפעמים יכול לספוג התנהגות לא נכונה. קורה לא מעט שזמרים וזמרות מרגישים שהם היו מסוגלים לעשות דברים מסוימים בגיל צעיר שהגוף שלהם לא מסוגל לשאת יותר בגיל מאוחר יותר. זה רמז לכך שבגיל צעיר הגוף ספג התנהגות לא בריאה וטכניקת שירה לא נכונה.
  5. לסיום חשוב לציין שיכולת הריכוז והיישום של טכניקה נכונה ותרגול נכון יותר קשים בגילאים צעירים וכמו שהגוף צריך לקבל מנות קטנות של אימונים פיזיים כך גם המוח המתפתח, מעדיף שיעורים קצרים.

oh-no

אז עכשיו אחרי שציינתי את החששות המבוססות של כולנו…תרשו לי להפריח חלק מהם:

מורי קול מנוסים, אשר בקיאים בהוראת הקול, התפתחות הילד ובאנטומיה יכולים לתרום להתפתחות שלו בעזרת שיעורים. ברגע שמצאתם את האדם הנכון שיעזור לילד ללמוד שירה תדעו שעשיתם את הדבר הנכון עבורו ואין לכם מה לחשוש. הדבר העיקרי שצריך ללמד את הילד זה להיות מודע לעצמו ולהגיד אם הוא חש אי נוחות או כאב בזמן הפקת קול כדי שהוא יוכל בעזרת המורה לתקן את המצב ולהפיק קול ללא עומס. מורה שמבין את תחום עיסוקו ידאג גם להזכיר זאת.

התרומה שאני מדברת עליה תגיע בכמה אפיקים.

ראשית ילדים שצמאים להתפתח מוזיקלית יעשו זאת בעזרת שירה של שירים שהם אוהבים, הפקת הקול באופן בריא והרחבת המנעד בגיל צעיר. זה כיף גדול להיות מסוגלים גם לשיר ביותר קלות וגם ללמוד יחד להיפתח לסגנונות מוזיקליים חדשים, לשים לב מה זמרים אחרים עושים. הרי בסך הכל בגיל מוקדם של 6-12 אין סיבה לתת המון תרגילים ואפשר לעשות המון דרך השירים עצמם.

שנית, ילדים שכבר שרים במקהלה ומופיעים בטקסים נדרשים גם ככה לעבוד יותר קשה מהשאר וזה אפילו קריטי שהם יקבלו הדרכה שתעזור להם לבצע את השירים נכון, להימנע מצעקות וליהנות מהיכולות שלהם. ראו ערך הריאלטי "בית הספר למוזיקה", זוהי רק אחת מיני פלטפורמות רבות שילדים מסוימים מתמודדים בהם. הילדים שנמצאים בתכניות כאלה ישירו יותר, ולצערי יצא לי לראות שם לא מעט כישרונות שצריכים להיזהר ולשמור על עצמם ועל הקול שלהם, משהו שבוודאי עוד כמה שנים יצוץ לפני השטח.

שלישית, זה ידוע שבנים שלומדים שירה עוברים את תחלופת הקול ביתר קלות. בלי שבירות או כאבים או מבוכה. גם בנות שאמנם אצלן החילוף אינו דרמטי אבל יש שלב שבו הן צריכות עזרה למצוא קול פחות אוורירי וילדותי.

לסיום, אם נעשה את כל זה, בגיל מאוחר יצוצו פחות בעיות. נוכל לשיר בקלות גם בגיל מבוגר יותר, במיוחד אם נשמור על כושר הדבר יישמר לאורך שנים רבות ומרובות. יתרה מזאת, שימו לב שילדים שלא גדלו בסביבה מוזיקלית ולא שרו מגיל צעיר ועבדו עם מורים למוזיקה או מורים לשירה הם אלה שבדרך כלל נחשבים "זייפנים". יש סיכוי טוב שהסיבה היחידה שהם מזייפים ה כי הם לא זכו לפתח את החלק הזה במוח ובגוף שלהם, אלה דברים שניתן לפתח גם בגיל מאוחר יותר אך אין ספק שזה הרבה יותר קשה.

ומה על המבוגרים, ומה על הדיבור? מה על הרקמות שנחלשות עם שאר הגוף בתהליך ההזדקנות?

הרשו לי לצטט את סבא שלי שכבר עבר את גיל 90 ומקפיד מדי פעם לנהל איתי את הדיאלוג הקבוע שמתחיל ב"האם ראית אותי אי פעם צרוד?" ולאחר שאני כמובן עונה לו שלא, הוא מזכיר לי שזה בגלל שיש לו טכניקה טובה. בזכות זה שלמד לשיר עוד כשהיה צעיר ואחר כך בכל מסגרת שרק יכל, הוא עד היום מקפיד להפיק קול באופן בריא ולמעשה שר אצלנו בכל אירוע משפחתי ואפילו שר לרופאים ומשתיק אותם כשהם רוצים לשלוח אותו לבדיקת ריאות.

ללמוד לשיר זה טוב, בכל גיל, גם בבית הזקנים וגם בגן הילדים. זה בריא ובמיוחד כשזה מבוצע נכון כמו בכל פעילות פיזית. בגילאים ממש צעירים שלפני כיתה א, כדי להתמקד רק בפיתוח המוזיקליות עצמה ופחות לחשוב על שיעורים פרטיים. אפשר ללכת לקבוצות של טרום כלי ולחוגים שעובדים בדיוק על זה ולעודד את הילדים לשיר בבית ולהשמיע להם מגוון של זמרים וסגנונות. הקטן שלי מחקה את כל הזמרים שבאים אליי לסטודיו עוד מאז שהוא תינוק ואני רואה איך כל פעם הוא בוחן סאונדים אחרים ולומד עוד ועוד. פשוט לתת לקטנים לחקור וליהנות…

 

Vocal Fry חריקות 20 בינואר 2016 שיווק למטפל… 10 ביוני 2016