"לא תתאמנו יום אחד ואתם תרגישו. לא תתאמנו יומיים והחברים שלכם ירגישו. לא תתאמנו שלושה ימים והקהל שלכם ירגיש"

פאברוטי


ארמת מסבירה את הטכניקה אותה היא מלמדת:

חשוב שנלמד לטעות, כי לפעמים מהטעויות נולדים הרעיונות הכי יפים. מצד שני, בדמיון ובחזון שלנו יש הרבה רעיונות מדהימים שבשביל להצליח לבצע אותם אנחנו צריכים הרבה שליטה על הקול שלנו. טכניקה, תרגילים, אלה מושגים שיכולים להישמע לנו משעממים. אך למעשה הם הדרך שלנו לבנות כלי נגינה בריא שמסוגל להמון אפשרויות, גוונים ועוצמות. אלה הדברים שיעניקו לנו שליטה מלאה. כלי הנגינה שלכם, הקול שלכם וגם האמנות שלכם הם קודש הקודשים בעיניי וכדי לשמור על הכלי נגינה הזה וגם כדי להביא אותו לגבולות הכי רחוקים אני אתאים לכם את הטכניקה שתהיה נכונה לכם.

אנסה להסביר בכמה מילים מה תמצית הטכניקה שבחרתי להשתמש בה ועם איזה עוד כלים אני עובדת; במהות, המטרה היא לייצר איזון, כמו כל דבר בחיים. אלה שכאן האיזון הופך להיות דבר מאוד רגיש וממוקד במערכת הקול. מערכת של אוויר ושרירים שמייצרים צליל דרך מיתרי הקול וחללי הגרון, הפה ועוד חללי תהודה אחרים. כדי לייצר את האיזון הזה חשוב שמיתרי הקול ירטטו בדיוק במידה הנכונה וללא לחץ מיותר משרירי הבליעה, ממיקום לא נכון של הגרוגרת או מלחץ אוויר שאינו מתאים.

ראשית אני מאבחנת בעזרת השמיעה את איכות הצליל, מיקום הגרוגרת, התנועה שנוצרת בפה ואת לחץ האוויר מול עבודת המיתרים. לאחר האבחון אני משתמשת בכלים ברורים ככל האפשר כדי לייצר איזון ולתת לכלי נגינה לעבוד באופן הנכון ביותר. ככל שהתיקונים הם יותר מכניים וברורים לתלמיד כך הטיפול יעיל יותר.

מניסיוני ככל שמנסים להשתמש במושגים שהם פרי הדמיון שלנו ו/או מדברים על תחושות כלליות ומיקומים שמבוססים אך ורק על מערכת העצבים שלנו, יש הרבה מקום לטעויות. עבודה עם מושגים מופשטים עלולה לבלבל את המערכת וליצור חוסר איזון ולכן אני מעדיפה לעבוד רק עם כלים שיש לתלמיד שליטה עליהם כמו ווליום, סאונד, הברה וכו. ברור שאנחנו חייבים להסתמך גם על תחושות, אבל בפועל כל אחד חש דברים בצורה אחרת ולכן חשוב שהדרך למציאת האיזון תהיה ברורה ודידקטית ואחריה הזמר יכול להבין את התחושות האישיות שלו שמתלוות לשירה נכונה ומאוזנת.

את הטכניקה הזו למדתי משך כמה שנים טובות ב SLS ולאחר מכן ב IVA והיום אחרי הרבה שנים אני בוחרת להעמיק לתוך מדעי הקול וצוללת לעולמם של קלינאי תקשורת ובנוסף ממשיכה להשתלם ב VIP (Vocology in Practice).

מבחינה טכנית אני בחרתי בטכניקה שיש בה מקום לכל סוגי הקולות והבעיות ודרכה אפשר להביא כל בעיה לפתרון. המטרה היא לייצב את הגרוגרת, להביא את המיתרים לסגירה נכונה ולוודא שהם גמישים מספיק. בשילוב שני הדברים הבסיסיים האלה המעברים בין הנמוכים לגבוהים הופכים להיות קלים ואפשר לעצב את הקול לפי רצון הזמר.

חשוב לי בתהליך העבודה להיות ברורה ככל האפשר כדי שהזמר/ת יוכלו להתקדם מהר, ביעילות ולמרות שזה טוב תמיד להמשיך לקחת שיעורים, חשוב לי שההבנה והמודעות לכלי הנגינה תאפשר לזמרים לא להיות תלויים בי בהמשך. לכן שמדברים על טכניקה לדעתי חשוב לא להיות מופשטים מדי או להשאיר הרבה לדמיון. זה בדיוק ההיפך ממה שצריך לקרות כאשר נעבוד על הגשה (אינטרפטציה) ששם הכל נמצא ברגש ובמופשט ובדמיון.

סגנון והגשה הם חלק מהותי בשירה שלנו. לא משנה כמה נהיה מדויקים ומאוזנים, לא נצליח להגיע לקהל ללא חיבור רגשי או מוזיקליות מעניינת. אלה גם דברים שאני עובדת עליהם בשלבים יותר מתקדמים ובאמת כאן העבודה היא כמעט ההיפך מהחלק הטכני הקולי. למרות שגם באמנותיות וסגנון יש טכניקות לשיפור ייחודיות והבעה, מדובר כאן בתהליך טכני אחר ומופשט יותר. בתחום ההגשה אני מאמינה שאנשי מקצוע מעולם המשחק והתיאטרון יכולים להציע לנו פתרונות מקצועיים ולכן נוהגת לשלב סדנאות חשובות מאוד עם במאים, שחקנים ואמני במה. גם במסגרת הסגנון האישי אני אוהבת להרחיב את הידע של הלקוחות שלי ולעצב קורסים עם מוזיקאים או מורים שמתמחים בנושא.

בסופו של יום אני מאמינה שבכל תחום חשוב לפנות לאנשים הכי מלומדים, הכי מקצועיים ובעלי ניסיון. אני לא מתיימרת לדעת את כל התשובות, אבל אני לא אפסיק ללמוד ולחפש תשובות כדי להיות הכי מקצועית שאני יכולה למען הלקוחות שלי ולמען עצמי. ואיפה שעדיין חסר לי ידע, אני תמיד אכיר ואפנה לאנשי מקצוע שיוכלו לעזור לי להשלים את החסר. השילוב של הידע שלי ושל האנשים הטובים לצדי –שווה מקסימום תוצאות במינימום זמן והרבה אהבה, נתינה והצלחות.

Scroll to Top